måndag 7 juni 2010

Bibliotek - inte en självklarhet

Snart reser jag till Italien för ett par veckors ledighet, och för att hälsa på vänner som bor där. Till Alghero på Sardinien, där jag varit många gånger förr, de senaste åren. Alghero är fantastiskt på flera sätt. Klimatet, stränderna, maten och den kosmopolitiska känslan, som nästan påminner om Barcelona ibland. Det är dock en sak som Alghero saknar. I en stad med drygt 40 000 invånare finns inte ett riktigt bibliotek! När jag förra sommaren berättade för en av stans bokhandlare, att i Luleå i norra Sverige, med drygt 70 000 invånare, finns det 10 bibliotek och en bokbuss (det var innan nedläggning av två av kommunens bibliotek), så trodde han inte att det kunde vara möjligt. "Då måste ni ha mycket höga skatter", sa han. Och ja, allt är ju relativt... I Alghero finns däremot flera välutrustade bokhandlar, och jag har hittat även mer udda bra svenska barnboksförfattare översatta till italienska. Bra så, MEN - de böckerna måste man betala för. Och alla barn har kanske inte vuxna i sin närhet, som prioriterar litteratur och läsning. I Alghero finns dessutom många familjer med inte så höga inkomster, och en hel del arbetslösa. Tillgången till information och litteratur är inte tillgänglig för alla... Jag konstaterar att vi har det bra förspänt i Sverige och i Norrbotten. I Alghero får man också vackert pröjsa om man vill läsa en dagstidning (pappersvariant) eller kolla sin mail, och bege sig till tidningskiosken eller ett internetcafé. Visst kan saker hos oss bli bättre, men i jämförelse med Alghero på Sardinien, har vi det bra... /Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar