torsdag 13 september 2012

Ett inlägg ej förenligt med biblioteksverksamhet?

Idag har vi varit på utbildning i marknadsföring av biblioteket. Zuzana Helinsky föreläste inspirerande och medryckande samt fick oss att tänka till och efter. Det är fortfarande inte helt rumsrent att tala om marknadsföring av bibliotek. Vi som är en kommunal och skattefinanserad verksamhet kan inte kasta oss in i sponsoravtal och reklamjippon lika lättvindligt som en privat aktör. När jag kollade med kommunjuristen om vad som egentligen gällde vid programverksamhet i biblioteket så blev hon lite ställd. Sen sa hon något om att vi inte får konkurera med företag (alltså inte börja baka och sälja fika billigare än konditoriet) eller på annat sätt "ägna oss åt sådant som inte är förenligt med biblioteksverksamhet." Vad som avsågs med biblioteksverksamhet var lite otydligt, men jag misstänker att när  regeln skrevs så fanns det varken datorer eller Facebook...

När föreläsningen var slut uppmanade Zuzana mig att inte lyssna allt för mycket på kommunjuristen, men för mig handlar det om att veta var gränserna går för då kan jag välja när det är värt att överskrida dem. Nu för tiden kan programverksamhet på biblioteket vara lite vad som helst, men syftet är alltid det samma; att locka fler och kanske nya besökare och låntagare till biblioteket. För att lyckas med det måste man vara modig och nyskapande, det var en av lärdomarna idag. För ett tag sen stötte jag av en slump på en artikel som handlade om uppfinningar. Philip Auerswald, redaktör för tidskriften "Innovations" skrev att han ofta blir ombedd att definiera vad en innovation är. Jag tror att Zuzana Helinsky skulle ha gilla hans svar: "If your´re not pissing someone off, you´re probably not innovating." /Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar