tisdag 1 januari 2013

Gott nytt år!

Idag är det nyårsdagen och ett helt nytt år ligger framför oss. Det är en tid då många summerar och ser bakåt, samtidigt som många gör upp planer och ser framåt. Kanske avger man till och med nyårslöften. När jag tänker på nyårslöften är en händelse från min barndom det starkaste minnet. Vi firade nyår hos en familj där föräldrarna var storrökare. Överallt i deras lägenhet stod det askkoppar. När man kom hem efter ett besök hos dem så var man så inpyrd att min mamma först luftade våra kläder i flera dagar och sen tvättade allt. Detta nyår uttalade rök-mamman högtidligt (och lite hest) att de skulle bli rökfria och kastade dramatiskt ut ciggarettpaketeten från fönstret. Vi barn lutade oss ut och såg när de föll genom mörkret och försvann i snödrivorna. En kvart senare stod hennes make och svor nedanför fönstret i jakt på ciggaretterna. De var helt enkelt inte redo att sluta just då. De hade bara dragits med i den allmänna yran av löften, förhoppningar och ett helt nytt år.

När jag ser tillbaka så hade jag hoppats att massvis med böcker skulle ha blivit lästa under julledigheten. Som vanligt har jag gjort annat. Jag har däremot påbörjat flera böcker, med påföljden att jag nu inte vet vilken jag ska läsa ut först. Dessutom har jag fått en julklappsbok, men den måste vänta eftersom de andra är biblioteksböcker som det kanske är reservationer på. När jag ser framåt tror jag att 2013 kommer att bjuda på många spännande, roliga, intressanta och utvecklande läsupplevelser. Det kommer också att vara ett intensivt biblioteksår, eftersom Norrbottens alla folkbibliotek går samman och blir ett och samma bibliotek. Sammangåendet innebär bland annat att du kan låna en bok i Kiruna och lämna tillbaks den i Gammelstad.

Det är inte utan ett visst mått av bävan som jag i morgon återvänder till mitt jobb. Så mycket nytt som är oroväckande och spännnade på en och samma gång. Men bibliotekslivet är ju som livet i stort och det bästa är att inte oroa sig allt för mycket. Bara andas lugnt och vara närvarande här och nu. Vem vill jag vara just nu? Vilket liv vill jag leva just nu? Och inte minst; vilken bok vill jag läsa just nu? Jag tror den sista frågan är nog så klurig. /Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar