tisdag 7 maj 2013

Runåbergs fröer

Omslaget och illustrationerna till boken "Runåbergs fröer - grönsaker, kryddor och blommor för nordiska trädgårdar" av Johnny Andreasson, för tanken till gamla tiders botaniska uppslagsverk. Trots detta (eller kanske just därför) är det här en trädgårdsbok utöver det vanliga. Inga perennrabatter fotade i motljus, inga  filosofiska utläggningar a´la Hannu Sarenström. Här är det historia och handfasta råd som får ta plats. Mitt ha-begär väcks på en gång, för den här boken har en given plats i varje trädgårdsmänniskas bokhylla. Men inte bara där! Köper man denna bok tror jag den snabbt kommer att fyllas av anteckningar, tomma fröpåsar och en omisskänlig doft av gröna fingrar.

Författaren driver sedan 80-talet tillsammans med sin fru företaget "Runåbergs fröer". De ville ha grödor som var bättre anpassade till det nordiska klimatet och sällan har jag skådat en mer jordnära (!) faktabok. Visste du att moroten ursprungligen kommer från Afghanistan eller att rödbetan från början var en strandväxt? Jag som är mycket intresserad av permakultur blir extra glad åt alla råd om samodling. Jag visste redan en del, men annat läser jag med ett förvånat "Aha!". Jag kan knappt bärga mig innan jag får prova det i min egen trädgård/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar