onsdag 23 juni 2010

Binda flugor

Ibland dyker det up faktaböcker som man blir alldeles lyckliga av som läsare, men lite olycklig som bibliotekarie. Peter Gathercoles "Binda flugor" är en sådan bok. Det här är den i närmaste perfekta boken för nybörjaren på flugbindning. Jag hade en aning om det när jag beställde den och med hjälp av en van flugfiskare fick jag mina aningar bekräftade. Boken har en behändig storlek och tar upp det mesta man kan behöva veta för att binda sina egna flugor. Teknikerna är pedagogiskt fotoillustrerade så att varje moment blir tydligt och boken är spiralbunden så den är lätt att ha uppslagen framför sig. Just spiralbindningen är det som får bibliotekarien i mig att våndas. Det är lätt hänt att sidorna lossnar och de är svåra att laga på något snyggt och hållbart sätt. Trots detta vet jag att många kommer att älska denna bok. Den är dessutom den perfekta presenten till en vän som just upptäckt flugfiskets tjusning. /Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar