tisdag 23 augusti 2011

På sannolika skäl

En man som uttrycker uppskattning för Antoine de Saint-Exupérys Lille prinsen, och i olika sammanhang refererar till både Dostojevskij och Einstein. Bara det är ju sympatiskt i sig. När personen dessutom är en italiensk manlig advokat, så blir det en än mer tilltalande komplex kombination. Jag läser inte deckare och thrillers kontinuerligt. Men när jag gör det, uppskattar jag om det förutom en viss spänningsintrig också finns goda personskildringar och någon form av kritisk blick på det omgivande samhället. Det finns det i Gianrico Carofiglios På sannolika skäl, som kom i svensk översättning 2008. Och ganska mycket varm humor förekommer också. T ex beskrivningar av hur omständigt vissa italienska män skyddar sin stackars lekamen mot drag, genom att använda det klassiska vita linnet under sina skjortor, även i mycket varm väderlek. Jo, som återkommande Italien-resenär, kan jag bekräfta att jag stött på det något lustiga fenomenet. Huvudpersonen Guido tar sig utan någon större egen vinning, an att försvara personer som Abdou: en i berättelsen afrikansk man från Senegal, som det verkar, oskyldigt anklagad för att ha dödat en liten pojke. Detta kan förmodligen kräva visst mod, i ett land där främlingsfientlighet och rasism är ganska utbrett, på många plan i samhället. Samtidigt som man får en ibland ganska humoristisk beskrivning av det italienska rättssystemet, skildras hur Guido brottas med olika livsfilosofiska problem. Ett ytterligare sympatiskt drag hos huvudpersonen, är att han när han träffar nya kvinnliga bekantskaper noga studerar deras bokbestånd. Många böcker med intressanta titlar, lagom noggrannt ordnade, är ett gott tecken. De "litterära kvaliteterna" hos kvinnorna är så att säga minst lika viktiga som de yttre attributen. Enbart skönhet räcker inte för denne italienare. Författaren Gianrico Carofiglio: en positiv överraskning. Advokaten Guido: en person att följa i fler berättelser. Jag kommer också på mig med att fundera på varför jag aldrig besökt Bari, platsen där berättelsen utspelar sig, när jag varit på så många andra ställen i Italien. Jag får lust att åka dit. Ytterligare ett gott tecken. /Lena










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar