torsdag 6 oktober 2011

Äntligen!

Jag hade förberett allt på Gammelstads bibliotek; kopplat in datorns högtalare så att vi skulle kunna lyssna på radion då klockan 12:58, lagt till radions P1 i "Favoriter" i webbläsaren och ALLA pratade om vem det kunde bli som skulle få årets nobelpris i litteratur. Risken att det skulle bli någon som vi inte hade litteratur av var stor. 13:01 när vi öppnat biblioteket och jag återgått till min sammanställning av organistationsenkäten så kommer Maria O plötsligt ihåg det! Vi kastar oss över datorn, knäpper på högtalarna och möts av ett glatt sorl och en journalist som pratar om "han". "Det blev en karl!" säger vi, lite besviket kanske men så kommer det: Tomas Tranströmer har fått 2011 års Nobelpris i litteratur!!! Stor glädje utbryter och vi går med stora kliv mot lyrikhyllan och minsann, står där inte mindre är tre lyriksamlingar med hans efternamn på de smala ryggarna!

Som extra grädde på moset har vi faktiskt en av hans dikter på väggen i vår entré, en av mina personliga favoriter, "Romanska bågar". Jag har alltid burit med mig citat, diktstrofer och bitar av låttexter i kalendrar, i plånböcker eller nedklottrade i all hast på en papperslapp som sedan vikts och burits i bakfickan på jeansen. Ord till tröst, för att får kraft, för att få en förklaring där det inte går att förstå. "Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall" Tack Tomas och grattis till priset! /Ulrika i Gammelstad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar