torsdag 23 juni 2011

Glad midsommar!

När man jobbar på biblioteket och medborgarkontoret i Råneå så möter man många människor under en dag. En del av besökarna kommer man väldigt nära på olika sätt. Jag har till exempel aldrig tidigare fått så många kramar av besökare som under min tid här. Ibland har jag försökt tänka efter hur många gånger per dag som jag svarar "Jag mår bra. Och du?" på frågan "Hej! Hur mår du?" Många gånger blir det. Det fungerar som ett slags vardagsnära terapi. Jag hör att jag säger att jag mår bra, alltså måste det vara sant. Att någon bryr sig om och att jag får bry mig om skapar en känsla av lugn och glädje. Vi är inte bara anonyma personer som lånar ut böcker, vi är Lena & Ulrika på biblioteket. Och för oss är du som kommer hit inte vem som helst. Du är grunden för bibliotekets existens. Utan dig skulle det inte finnas ett bibliotek, inga böcker skulle köpas in (och vi skulle inte få någon lön...).

Men att jobba på ett bibliotek är så mycket mer än bara ett jobb. Det är inget kall (även om det ibland kan verka så) men när det rullar på och vi lyckas med det vi är satta här att göra, då ger det en skön känsla som inte kan räknas i antal utlån eller någon annan statisktik. Då får vi energi som gör oss ännu bättre, ännu gladare och ännu stoltare över att få jobba här. Jag hoppas ni känner att ni är en del av den känslan. Trevlig midsommar önskar Lena & Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar