fredag 9 mars 2012

Beväpna dig med vingar

Suggestivt. Närvarande. Stämningsfullt. Känslosamt. De positivt värdeladdade adjektiven radar upp sig i mitt huvud, efter att jag ett antal gånger lyssnat på Thåströms senaste platta Beväpna dig med vingar. Jag gillar det jag hör. Thåströms röst känns klar och fokuserad, och det finns en speciell nerv på nästan varje spår. Flera av texterna kryddas dessutom med litterära och filmiska referenser, som t ex den danske poeten Strunge och italienska regissörerna Fellini och Scola. Den speciella känsla som förmedlas på den här plattan, kan möjligen ha något att göra med den återförening med skådespelaren, författaren och konstnären Amanda Ooms, som bekräftats i media. Förälskelse och återvunnen kärlek i atmosfären?! Skivan synes i alla fall vara dedikerad "Till A", och Ooms har också tagit en del av bilderna till konvolutet, och medverkar dessutom i en av låtarna. Bästa spår: Beväpna dig med vingar, Samarkanda och St Ana Katedral. Provlyssna här. Kuriosa: Amanda Ooms skrev redan 1991 boken Nödvändighet, (Nöd Vän Dig Het), där Thåström figurerar som en av karaktärerna. Jag minns att jag vid den här tiden vikarierade på Mjölkuddens bibliotek i Luleå, och att det var en 15-årig tjej som ofta besökte bibblan, men ibland hade svårt att hitta något att läsa. Jag lånade ut mitt privata ex av Nödvändighet till henne, och hon hade vissa problem med att lämna tillbaka boken fast hon läst den klart. Hon gick omkring med den i sin kavajficka, och ursäktade sig med att "den var så himla bra och speciell". Jag tror att tjejen var olyckligt kär... Undrar hur hon har det idag?! / Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar