fredag 10 augusti 2012

Världen i Råneå

Jag blir så glad över att jag nästan varje dag får möjlighet att möta världen på mitt jobb i Råneå, på biblioteket och medborgarkontoret. Att jag får tillfälle att diskutera Masha Gessens bok om Putin: Mannen utan ansikte, med T från Kirgizistan. Att hon kan delge mig berättelser från sitt land, som kompletterar bilden som jag får när jag läser boken. Att jag kan prata med K om hälsoläget i Namibia, Sydafrika och Uganda. Jag får en bredare bild än den som svensk media ger mig, när en person med ursprung från området berättar och delger sina kunskaper. Och från politik och samhällsfrågor sedan tvära kast till exotiska frukter. Jag får veta att röda små bananer växer i Nigeria, men inte i Namibia. Även om F från Nigeria inte riktigt tror att det stämmer, att bananerna inte finns i Namibia, som K hävdar... Och jag blir extra mycket glad över att få avsluta dagen just idag med att få gratulera och krama om familjen från Ryssland, som efter många års väntan, i veckan fått veta att de får stanna i Sverige. Grattis!! Den bokslukande äldsta dottern, en av våra biblioteksstammisar, som just nu befinner sig på läger utanför Piteå, har sin kram innestående tills nästa vecka:-) /Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar