Det kunde inte ha kommit lämpligare, ett boktips och en intervju med Jonas Söderström som har skrivit boken "Jävla skitsystem!". Från allra första sidan känner man igen sig i hur personalen på exempelvis vårdcentraler och i affärer kämpar med datasystem som är skapade av personer som inte förstår hur det dagliga arbetet för dessa människor ser ut. Knappt har man lärt sig ett nytt system så uppgraderas det eller byts ut mot ett nytt. Ledningen och teknikerna lovar att det kommer att bli såååååå mycket enklare men det blir snarare tvärt om. Och inte blir det billigare heller. De som köper in system tror det kommer att spara pengar, men i sjäva verket betalas dåliga system med personalens mertid och den ökande stressen som beror på att de sällan får tillräckligt med utbildning i det nya. Det här kunde ha varit en dyster läsning, men undertiteln lyder "Hur en digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet - och hur vi kan ta tillbaka kontrollen." vilket inger ett visst hopp.
Jonas Söderström ger läsaren ett antal tips på hur man kan göra för att inte dåliga system ska förstöra arbetsglädjen. Man måste bland annat våga säga ifrån och inte tolerera att bli utpekad som teknikfientlig och "dataovan" så fort man framför kritik. Boken vänder sig inte bara till de som drabbas av systemen utan även till de som arbetar fram och köper in dessa system. Jag får många aha-upplevelser under läsningens gång. Till exempel att när man startar ett projekt för ett nytt system så ska man inte gå efter funktion utan efter effekt. I dagsläget skriver man en kravspecifikation på vad systemet ska klara av, när man istället borde efterfråga vilka effekter man vill uppnå med det nya systemet. En lista på referenslitteratur och lästips avslutar "Jävla skitsystem", en bok som borde vara obligatorisk läsning för varje chef och IT-ansvarig./Ulrika
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar