onsdag 6 oktober 2010

70-talets mat


Via en av våra biblioteksanvändare fick jag nys om en kokbok som handlar om matlagning på 70-talet av Annika Ingelson och Carl Ehrenkrona. Eftersom jag själv tillhör den generationen var jag naturligtvis tvungen att låna hem boken med undertiteln "Från Flygande Jacob till Hawaii kassler". Förvisso innehåller boken recept från 70-talet, ibland något moderniserade, men den stora behållningen är texterna som förklarar receptens uppkomst och fångar tidsandan. Bland annat att konserverad frukt ansågs lyxigt och att i princip allt kunde täckas med ett lager ost och gratineras i ugnen.

Jag fnissar igenkännande men samtidigt väcks en oroande insikt hos mig. Dessa recept är vad som utgör stommen i min matlagningsrepertoar! Inte så konstigt kanske, med tanke på att jag växte upp på 70-talet med en mor som ansåg att matlagning var ett nödvändigt ont och därför snabbt tog till sig devisen att allt kan täckas av ost. Som tur var väckte det även en längtan efter "riktig" matlagning hos mig och min syster, så idag klarar vi av att göra det mesta från kalops till sushi. Måhända kommer inte 70-talets matlagningskonst att någonsin räknas som en kulinarisk upplevelse, men jag tror att många i dagens stressade samhälle kan glädjas över receptens enkelhet om inte annat. Dessutom är det faktiskt rätt gott med Hawaiikassler ibland.../Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar