måndag 28 februari 2011

Poetiska möten

Ja, Cletus gjorde avtryck hos oss som var med i fredags.


"Jag kunde lika gärna ha älskat ett annat språk

om det fallit mig in

Vanvettig plågas jag av kraven att älska


Vem gör underliga saker med oss

Om inte den som tvivlar

Vanvettig plågas jag av kraven att leva

Natten och dagen är övermäktiga

men jag njuter inte av förbindelse


Det som står skrivet håller mig vid liv

Det finns ängslan och smärta

i varje kropp som är frisk"


En av många berörande dikter i Cletus Nelson Nwadikes senaste diktsamling Tankar ur ett lejons gap, som kom ut i år, och som också innehåller flera foton som Cletus själv har tagit. Förutom att Cletus inbjöd oss till ett mycket närvarande samtal om livet, döden och poesin, så gjorde han också intryck på mig i två specifika avseenden. Han inledde sessionen med att hälsa personligt på varje person som var närvarande. Tog i hand och sade något i stil med: "Hej, jag heter Cletus. Vad heter du? Vad roligt att du ville komma hit." Det satte anslaget för resten av föreställningen. Om man vill vara krass, så kan man säga att det var ett pedagogiskt trick, av en person som arbetar som fritidspedagog, och möter unga människor varje dag. Jag tror inte det. Jag tror att Cletus vet att inledningen av ett möte är viktig. Precis som han sa till ungdomarna som var med (fritt tolkat): "Ni vet väl att början av något som man skriver, t ex en dikt, är det viktigaste av allt?" Det andra som gjorde extra intryck på mig, var situationen när Cletus i vår entré stötte ihop med en av våra stammisar (som Ulrika också nämner). En person som inte alltid mår så bra, men som är pigg på att konversera högt även med främlingar, och läser ganska många böcker. Cletus fiskade snabbt fram sin senaste diktsamling, skrev sin signatur och gav boken till personen i fråga. Ville också ta några foton utanför vårt hus. Han såg människan, på riktigt, tror jag.


"En kort svart dikt


När jag dör

vill jag bli begravd

i två gravar


I mina vänners hjärtan

och i en kort svart

dikt"


Så klockrent vackert formulerat. Från Cletus Nelson Nwadikes debutdiktsamling En kort svart dikt. För den som vill möta Cletus poesi från pärm till pärm, så finns flera av hans diktsamlingar att låna på bibblan. Rekommenderas! /Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar