onsdag 13 april 2011

800 upplevelser

Idag delar biblioteken i Norrbotten ut upplevelser! Upplevelser som finns mellan tryckta pärmar, i böckerna! Vi firar Världsbokdagen, lite i förväg... Jag har på den tidiga bussen från Luleå till Råneå, avgång 6.25, försett ett 10-tal resenärer med utvalda titlar. En inte helt ovanlig kommentar, speciellt från män i 20-årsåldern var: "Nej, men jag läser aldrig några böcker. Det är för jobbigt". "Ja, men då tillhör du rätt målgrupp!" svarade jag, och de tittade lite förvånat på mig. "Då kan du börja med någon av de här titlarna: lättsamma och roliga böcker, inte så tjocka heller. Brukar du vara på Facebook?" Jo, det brukade de flesta. Efter lite trevande samtal om varför de inte läste så mycket och sällan besökte biblioteket, tog de flesta ändå emot en bok. Möjligheten att kunna vinna en iPad, om man gick in på Facebook-sidan 800 upplevelser och skrev vad man tyckte om boken, hjälpte nog till. Många yngre kvinnor var mer spontant positiva, och gjorde ett aktivt val av titel, som t ex David Batras Den som inte tar bort luddet ska , eller Sara Kadefors Borta bäst. Under hela bussresan hade jag en följeslagare, journalisten Stefan Spjut från Norrbottens Kuriren, som också stannade och följde vår utdelning av upplevelser på busstationen i Råneå två timmar senare. Då deltog även mina medarbetare Maria och Mia från Medborgarkontoret. En kommentar från en rysk man, som tog emot 96 romaner för dig som fortfarande har bråttom var: "Jo, jag gillar svensk humor! Tack!" Han var själv på väg i flygande fläng med sin son i vagn till dagis... En iransk yngre kvinna tog leende och glatt emot Lyckostpulvret och andra sedelärande berättelser av Joanna Rubin Dranger. Min reflektion: kanske kunde det vara relevant att använda mer humor-böcker i svenska-undervisningen för invandrare?! Lite andra infallsvinklar på det svenska?! Många mottagare av böcker var positivt överraskade över att boken de fick kunde behållas, och/eller ges vidare, och upprepade frågan: "Måste jag inte lämna tillbaka den?" Stefan från Kuriren tyckte att vi skulle "marknadsanpassa oss lagom mycket" på biblioteken, och inte sälja ut vår själ med för många jippon. D v s värna litteraturen och kunskapen om den, och upprätthålla biblioteket som en någorlunda rofylld miljö. Du kan vara lugn Stefan, vi ska fortsätta att påminna om bibliotekets grunduppdrag: information och litteratur tillgängligt för alla. Vi ska dock också ibland se på oss själva med lite humor och distans, och vara ute och möta människorna utanför vår egen verksamhet. Genom att som idag t ex dela ut upplevelser. Det ena behöver inte utesluta det andra! /Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar