fredag 8 juli 2011

A gentle axe

I det förra inlägget nämnde jag Dostojevskijs "Brott och straff" som en sån där roman man bara måste läsa och idag kom jag att tänka på en närbesläktad bok som tyvärr inte blivit översatt till svenska ännu. Det är R.N. Morris "A gentle axe". Anledningen till att den seglade upp i mitt minne är att huvudpersonen i "A gentle axe" och uppföljaren "A vengeful longing", är polismannen från "Brott och straff", Porifiry Petrovich. Som bokmal och bibliotekarie läser man ju en hel del böcker och med åren har jag blivit kräsen. Om en bok inte suger in mig på de första sidorna så slutar jag att läsa. Ibland kan jag göra ett nytt försök med boken vid ett senare tillfälle, men ibland består motviljan.

Hur som helst, "A gentle axe" fångar ens uppmärksamhet direkt! Vi befinner oss i 1800-talets Ryssland och får följa med på en svindlande resa fylld av lyx, dekadens, girighet och begär. Vi börjar resan i en park i ett iskallt St. Petersburg. En avdankad prostituerad som letar efter pengar och något att kanske stjäla upptäcker en hängd man i ett träd. Han har en yxa instoppad i bältet och vid trädets fot ligger en resväska. I väskan finns bland annat en styckad dvärg och den logiska förklaringen är naturligtvis att mannen i trädet har mördat dvärgen och sen hängt sig. Men för Porifiry Petrovich finns det inga logiska förklaringar. För den som inte räds att läsa på engelska väntar ett spännande läsäventyr som svalkar gott i sommarhettan./Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar