onsdag 20 juli 2011

Näring

Våra besökare förser oss med näring. Kanske extra mycket just under sommaren. I måndags var jag åter på jobbet efter tre veckor i, som det numera ibland känns, mitt andra hemland Italien. Jag hade hälsat på mina italienska vänner på Sardinien, och var inte så entusiastisk över att återvända till Sverige och Norrbotten igen. Jag ville stanna kvar. I det varma, kaotiska, livliga, färgstarka och energiska.

På bibblan i Råneå möts jag dock av många leenden och glada tillrop.Det handlar om allt från kända stammisar som vill återberätta vad som hänt sedan vi sågs sist och återge den senaste läsupplevelsen, till de många sommargäster som uttrycker gillande över vårt fina och mysiga bibliotek, där man får så bra service! Tack, tack, tack!! Det underlättar min återkomst - alla dessa mänskliga möten. Sedan kan jag ändå inte garantera att det innebär att jag inte snart söker mig söderut igen... Kanske också för en något längre tid. Jag måste ju upprätthålla min roll som återkommande gäst på bibblan i Alghero. Där jag företrädesvis lånar italienska DVD-filmer med text på engelska. Som komplement till mina italienska studier, som bedrivs informellt någon timme per dag. En av mina bästa lärare är för övrigt sjuårige Mattia, som entusiastiskt utropar BRAVO, när jag lyckas hålla isär il piede (fot), la scarpa (sko) och la gamba (ben), och sätta in orden i ett korrekt sammanhang. När mina språkkunskaper nått en något högre nivå, har jag ambitionen att låna även mer litterära alster, på det lilla sardiska biblioteket. /Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar