torsdag 28 juli 2011

Yoko Ono

När man reser med vissa lågprisflygbolag, får man inte ha så många kilo bagage med sig. I alla fall om man som jag inte reser med mer än en väska plus handbagage. Det har därför blivit en vana för mig att packa ner många tunna böcker, istället för få tjockare, för att få med mig så mycket variation som möjligt, utan att överskrida viktgränsen. Lätta böcker kan med fördel också placeras i vissa kavajfickor, om de inte är allt för otympliga i formatet. Då får man med sig än fler böcker, eftersom dessa flygbolag som jag ibland tvingas nyttja, numera också inte tillåter extra påsar, små handväskor eller liknande. ALLT ska ner i det enda handbagaget, som är tillåtet att ta ombord! En sådan bok, med inte så många sidor, som följde med till Italien i sommar, var Yoko Onos Funderingar som jag gärna delar med dig. En bok där angelägna livsfrågor avhandlas i 26 korta kapitel. T ex om konsten att använda den inre kraft vi alla har, att den som är svag på vissa sätt också är stark och om betydelsen att slå vakt om våra drömmar. Mycket av det som Yoko Ono skriver om kan tyckas vara självklarheter. Sådant som de flesta av oss redan känner till. Ibland kan man dock behöva påminna sig om dessa självklarheter. Och kanske fråga sig själv i hur stor utsträckning man praktiserar det man redan vet. Det finns några formuleringar i boken som lyser som små solar. Den här gillar jag extra mycket: "Gör åtminstone en sak per dag som får hjärtat att dansa". Yoko skriver: "Hemligheten bakom mitt långa, mer än sjuttioåriga liv är att jag varje dag gör något som får mitt hjärta att dansa. Det behöver inte alls vara något så storslaget som att ordna en fest. Det räcker med att titta upp på himlen och tänka: Å, så vackert det är." Hon skriver också: "Ibland är man så trött och ledsen att man inte orkar göra någonting alls. Gör i sådana fall något som får någon annans hjärta att dansa. Det kan räcka med att ringa någon, till exempel din mor. Ring och fråga: Hur mår du, mamma?" Ja, så enkelt egentligen, men kanske inte alltid i praktiken... Idén till den här boken föddes när Yoko höll ett föredrag i Tokyo 2004. Hon hade i förväg bett publiken att ha med sig sina "allt du någonsin har velat veta"-frågor. Föredraget genomfördes sedan genom att Yoko svarade på de existentiella problem, som företrädesvis de unga japanskorna i publiken sa sig brottas med i sin vardag. I sina svar vävde Yoko in berättelser från sitt eget liv. Funderingar som jag gärna delar med dig är för övrigt utgiven på det lilla eminenta förlaget Bakhåll. Mer om deras utgivning här: http://www.bakhall.com/ /Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar