fredag 30 september 2011

Anarkist

Norrländskt och självständigt. Argt och kraftfullt. Tungt och vackert. Vemodigt och speciellt. Hoppingivande och smärtsamt. Skört och ödesmättat. Jag har den senaste veckan lyssnat återkommande på Mattias Alkbergs nyligen utgivna Anarkist. En formulering av Walt Whitman (tror jag att det var som sa det) kommer till mig: "Jag är stor, jag rymmer många." Komplexitet. Försök inte placera in mig i ett fack. Jag gillar extra mycket: Lys upp mig som en stjärna, Asterism & Obelisk och Mitt smutsiga blod. Hög volym förstärker dessutom effekten. Provlyssna här. Och kom till Bok & Bild på Kulturens Hus i Luleå den 22 oktober! Då finns bland många andra Mattias Alkberg på plats tillsammans med Magnus Ekelund för att prata om hur en låttext blir bra. Jag hoppas att Alkberg och Ekelund, om de vill, också ska kunna framföra en låt eller två. För de är två grymt bra artister. /Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar