tisdag 27 december 2011

När stormen har bedarrat

Jag väcks av vad jag antar är resterna av stormen Dagmar som drar fram över Norrbotten och tänker att idag blir det nog inte så många besök på biblioteket. Det blåser ordentligt när jag kommer till Stadsöns centrum och ett tunt lager snö ligger över den förädiska isen vid ingången till vår entré. Jag börjar vänja mig vid att inleda arbetsdagen med snöskottning och sandning, men sånt är livet ibland för ett bibliotek som ligger i en skolbyggnad...

Den föregående chefen upplyste mig att snöskottningen alltid fungerat lite si så där under de 30 år som hon jobbat här men istället för att bli förbannad, så försöker jag tänka lösningsinriktat. Prio ett är att folk ska kunna besöka biblioteket på ett säkert sätt, alltså skottar jag och sandar när det inte blir gjort. Jag har inte tid att vänta X antal timmar och under tiden går någon och ramlar för att det är isgata utanför biblioteket. Not on my watch!

Men när det väl är sopat och sandat och stormen har bedarrat så börjar besökarna droppa in. Först de trogna dagstidningsläsarna, sen pensionärerna och barnfamiljerna. Vid fikat får jag veta att vi fått beröm för att man alltid känner sig välkommen hos oss. Det känns fantastiskt bra och är ett kvitto på att vi är på rätt spår. Snart har vi ett helt nytt år framför oss och vi planerar en massa roliga, överraskande och inspirerande saker. Ljuset vänder åter och med det kraften och energin. Härligt!/Ulrika i Gammelstad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar