tisdag 12 juni 2012

Blomblad och bokblad

Skolavslutningen är avklarad och sommaren är väl äntligen här fast den tvekade länge. I morse hann jag med att gräva lite i rabatten innan jag styrde kosan mot Råneå och det kändes som en bra början på dagen. Den här tiden vill man hinna njuta av varje sekund, men det går fort, fort och nästa vecka är det midsommarafton. Då det alltid är någon med både Luther och Jante och kanske nån till gubbe på sina axlar som säger "Och nu vänder det och blir det mörkare igen!" precis när man sitter där med den ljuvliga smaken av grädde och färska jordgubbar i munnen...

Nä, då slår jag dövörat till och njuter av ljuset till max, även om det innebär vissa förändringar i livet. Som det här med läsningen. Det kommer ibland in besökare som urskuldar sig och säger "Det är ju så mycket att göra nu så jag hinner inte läsa..." och jag svarar att det är likadant för mig. Jag förstår, jag är ingen läspolis som kommer att haffa dig mitt i blomsterlandet. Läsning, böcker och bibliotek ska vara något lustfyllt. Som att äta färska jordgubbar med grädde eller att börja dagen med att titta in i en nyutslagen tulpan./Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar