torsdag 5 juli 2012

Virkning på italienska

Det är inte lätt att hitta handarbetsböcker på italienska bibliotek. Jag har i alla fall inte lyckats särskilt väl, när det gäller t ex böcker om stickning och virkning. Inte heller de italienska bokhandlarna har den här typen av utbud. Vilken tur då att det går att göra fynd på den återkommande antik- och loppmarknaden i Alghero, varannan lördag. Den här spiralbundna boken om virkning från 1975, Tutto uncinetto, köpte jag för tre euro. (Fritt översatt: Allt om virkning). Den påminner mig om vissa av de svenska virkböcker som getts ut det senaste året, med mönster som har en touch och aura av svunnet 1970-tal. Jag tänker att vi har en enorm skatt på många av våra svenska bibliotek. Ett varierat och uppdaterat utbud av handarbetsböcker, som vi kan låna hem helt utan kostnad. Jag tänker också, att innan det här året är slut, ska jag ha producerat något alster från Tutto uncinetto. Min italienska är inte ännu på en särskilt avancerad nivå, men genom att veta att avviare betyder börja, punto betyder maska och giro betyder varv, så kan man komma ganska långt. Det blir troligen inte en Gonna nero con fiori (Svart kjol med blommor), men det blir kanske en Scialle ruggine (Rostfärgad sjal). Och kanske kan jag använda garnet som jag köpte hos den gamle mannen i sybehörsaffären (la merceria), i kvarteret där jag bodde under mina två månader på Sardinien. Min italienske vän och följeslagare sa att det var första gången han sett denne man le, när vi kom in i butiken. Kanske är virkning inte så "hett" i Italien, och han fick anledning att glädjas över att få sälja lite garn. Eller, så log han för att vissa italienska män gärna ler när de träffar svenska kvinnor... Nu var jag lite fördomsfull, men det bjuder jag på, eftersom jag vet att många italienare också har humor, och har nära till hands att skratta åt sig själva:-) Min handarbetsproduktion under min paus i Italien, resulterade för övrigt i en virkad handduk och ett par stickade handledsvärmare, utifrån medhavda svenska mönster. /Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar