onsdag 17 oktober 2012

Kurt kurir

Folket i norr har tröttnat på att betala skatt för operahus och vägbyggen i den södra delen av landet. De har bestämt sig att man ska bryta sig loss och bli självständiga. I den södra delen av landet bekräftas myten om de hemska nordborna som älskar djur och natur men dödar och skövlar allt annat i sin väg. För att inte viktiga knutpunkter i norr och naturtillgångar ska falla i rebellernas händer behövs en kurir som bär fram ett viktigt meddelande till en av hamnarna i norr. Uppdraget är farligt och landets hela framtid vilar i en mans händer...

Låter detta som en spännande triller? Det är det också men den räknas som en barnbok och är skriven av den norske författaren Erlend Loe. Serien om truckföraren Kurt har på senare år skapat visst huvudbry bland oss biblioteksfolk. Är detta verkligen barnböcker? Föregångaren "Kurt i Kurtby" som berör ämnen som religiösa sekter, hjärntvätt och mord, gjorde att en del har placerat boken tillsammans med Erlend Loes vuxenlitteratur. Då och då dyker det upp böcker som marknadsförs som en barnbok, men där innehållet roar vuxna mer än den tilltänkta målgruppen. Så känns det med Kurtseriens senaste böcker. I "Kurt kurir" vimmlar det av underfundigheter och referenser till företeelser som jag misstänker går barnen förbi. Som vuxen kopplar man direkt till världens många oroshärdar, den ökande individualiseringen, barn som far illa när de lämnas utan vuxenstöd osv.

Som vanligt i Loes böcker, både barn- och vuxenlitteratur, lockas man ofta till skratt men skrattet fastnar lika lätt i halsen. Och sen börjar man fundera... Kanske är Erlend Loes barnböcker för dagens barn det som Tove Janssons böcker var för mig när jag var liten. Då läste jag dem som uteslutande spännande historier, men som vuxen uppskattar jag framför allt de filosofiska aspekterna och karaktärsbeskrivningen. Erlend Loes senaste roman "Fvonk" ligger där hemma och väntar på mig. Jag tror jag fortsätter in i den skruvade men samtidigt vardagsrealistiska värld som Loe skapat. /Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar