tisdag 19 mars 2013

Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna

När man ska förklara för en icke-läsare varför man ska läsa böcker så hamnar jag ofta i utläggningar om hur avkopplande det är, smart (man kan bära med sig boken överallt och man behöver inte ladda den), utvecklande för språket och själen mm. Men det är svårt att riktigt fånga själva känslan jag får när jag försvinner in i en riktigt bra bok. Jag brukar beskriva den som att dyka och vara under vatten. Runt omkring en pågår livet som vanligt, men ljuden är dämpade och förvrängda. En vacker och spännande värld slukar en fullständigt. Om någon ställer en fråga eller ropar på en, simmar man mödosamt upp till ytan. Väl uppe är man lätt förvirrad för berättelsen vill hela tiden dra en tillbaka ner i djupet. Det är en oslagbar upplevelse som jag gör allt för att uppleva så mycket och så ofta det bara går.

Nu har William Joyce skrivit och illustrerat en bilderbok som beskriver just den känslan. Ett tag trodde jag att den som skivit boken måste vara en bibliotekarie, men det visar sig att William är författare, illustratör och filmmakare. Bland annat har han varit delaktig i teckande filmer som "Toy story" och "Ett kryps liv". "Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna" är berättelsen om en ung man som älskar ord, berättelser och böcker. Han skriver själv på en berättelse men så en dag kastas allt omkull. Inget är som förut och Morris ger sig iväg på en vandring. Allt ser mörkt ut men så får han syn på en vacker kvinna som svävar med hjälp av en klippe böcker. Hon ger honom sin favoritbok och den leder honom till en mystisk och spännande plats. Biblioteket! William Joyce bjuder på fantasifulla teckningar och en rar liten historia om böcker och dess förmåga att bokstavligt (!) förändra ens liv. Så om du undrar varför man ska läsa, så finner du svaret i denna bilderbok./Ulrika

1 kommentar:

  1. Fin bok, tycker även jag. Framför allt fantastiska illustrationer att försvinna in i. /Lena

    SvaraRadera