tisdag 9 april 2013

Ryssar är såna som gillar björkar

På flykt från ett land och från en förlorad kärlek. Från Azerbajdzjan till Tyskland. Från Tyskland till Israel. En ung judisk kvinna, mångspråkiga Masja, färdas mellan länder och relationer. När hennes pojkvän fotografen Elias dör, lämnar hon Frankfurt och Tyskland för att arbeta som tolk i Tel Aviv i Israel. Olga Grjasnowas bok Ryssar är såna som gillar björkar, beskriver på många sätt en människas olika reaktioner i en sorgeprocess, på ett trovärdigt sätt. Men det är också en berättelse som berör frågor om identitet i vid bemärkelse. Vem är jag? Vem vill jag vara? Vem kan och får jag älska? Var hör jag hemma? Hur mycket präglad är jag av min historia? Masja och hennes vänner beskrivs som en generation unga människor som inte vill klassificeras och stereotypiseras utifrån härkomst, språk och etnicitet, utan som istället söker sin tillhörighet utifrån vad de gör, vem de älskar och var de väljer att bosätta sig. Boken behandlar också via Masja och hennes relationer och de platser där hon befinner sig, indirekt frågor om internationell historia och politik. Det som hänt i historien mellan Ryssland och dess omgivande stater, och det som sker idag. Den ständigt pågående Israel- och Palestinakonflikten. Ryssar är såna som gillar björkar är en läsvärd debut. Och precis som med många böcker som på något sätt fångar mitt intresse, blir jag lite inspirerad av de geografiska platser som beskrivs. Trots alla allvarliga pågående konflikter, är det kanske ändå dags snart att besöka något land i mellanöstern? Kanske min vän Sofias hemstad Zarqa i Jordanien? /Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar