lördag 28 mars 2015

Nya tider stundar

Ni kommer väl ihåg att ställa fram klockan en timme när ni går och lägger er i kväll? Sommartiden är alltså här. Lite svårt att tro med tanke på att vi fick dryga decimetern snö i natt, men i morse var det en koltrast på besök vid fågelbordet så våren är nog på väg ändå. Eller så hade den blåst hit från sydligare breddgrader och var lika desorienterad som jag? Jag (Ulrika alltså) är nämligen på väg från Gammelstad till Stadsbiblioteket i Luleå. Som vanligt kommer jag även att dyka upp då och då på Råneå bibliotek. Därför har jag nyss ändrat rubriker här på bloggen, ifall det var någon som undrade. Fokus kommer med andra ord att vara på Råneå och på läslusten.

Vad är det då som är så speciellt med Råneå bibliotek och medborgarkontor? Det går inte riktigt att förklara, men har du en gång jobbat där så är du för alltid förändrad. Du blir lite mer nyfiken, lite mer rebellisk & ifrågasättande samt kanske lite mer avslappnad skulle jag säga. Saker och ting får perspektiv när du ger boktips ena stunden och delar glädjen inför ett uppehållstillstånd nästa. "Långt  från stan, men nära människorna"som det står om Råneå bibliotek på www.bibblo.se Ingenting kunde vara mera sant. Vi syns snart igen. /Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar