måndag 17 januari 2011

277 sorters kakor

När du tröttnat på dina vanliga kakrecept och söker efter en lite större utmaning i köket, då är Jan Hedhs "277 sorters kakor" boken för dig. Här finns det mesta i kakväg. I vanlig Hedhsk anda duger inga halvmessyrer. Kallvispad vaniljkräm med vanillin är en styggelse och bara den bästa chokladen duger till en riktig Pâtisseerie ganache dvs chokladtryffel. Men tro inte för den skull att de enklaste småkakorna ska slarvas med! Jan Hedh behandlar allt från bondkakor till krokaner med samma kärlek och omsorg. Allt andas kvalité och perfektion.

Recepten kräver en riktigt bra köksvåg för här mäts inte mjöl i deciliter minsann! När jag bläddrar igenom recepten fylls jag av tanken att ta tjänstledigt i 277 dagar och baka en sort ur boken var dag. En sorts kakornas retreat om ni så vill. Det är tyvärr ödets ironi att jag egentligen inte är så särskilt förtjust i att äta kakor. Det är själva beredandet av kakorna som är den verkliga njutningen för mig, något som min omgivning inte verkar allt för bedrövade av. /Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar