fredag 28 januari 2011

Vårkänslor!

Det är fredag eftermiddag och tredjeklassare, ystra som kalvar av den bleka januarisolen och plussgrader, invaderar för en stund biblioteket. Infodisken fylls av böcker som snabbt, snabbt ska lämnas igen av mig för att sedan ställas på en vagn och dras ut till de läshungriga barnen. Boktipsen studsar mellan hyllorna, reservationerna rasslar in i katalogen och mitt i allt får jag lära mig vad "bandy-kalas" är (man är i sporthallen, spelar innebandy och käkar pizza). En efter en kommer de för att låna om och låna nytt. Vi småpratar om allt mellan himmel och jord; födelsedagar, husdjur, sport. Sen drar de vidare, en hoper små människor som med sin glädje och nyfikenhet gör mig tårögd av tacksamhet. Vilket underbart jobb man har! Hoppas ni alla får en riktigt trevlig helg./Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar