måndag 14 februari 2011

Alla hjärtans dag

Såhär på alla hjärtans dag borde man väl ge ett romatiskt boktips eller två... Problemet för mig är att de böcker som enligt min ringa mening beskriver kärlek och relationer på ett intressant sätt inte tillhör genren "romantik" som sådan. "Tidsresenärens hustru" av Audrey Niffenegger, "Fyrväktaren" av Jeanette Winterson samt "De besatta" av A.S. Byatt är tre vuxenromaner som när jag läste dem, fick mig att stanna upp, läsa om meningar och le eller humma instämmande. Vissa avsnitt framkallade även tårar. Sån är kärleken ibland. Den får oss att stanna upp, le och ibland gråta. Men precis som med en riktigt bra bok, så fyller kärleken (när den är besvarad och ärlig) en även med tacksamhet över att man får uppleva något så fulländat och underbart. Så kärlek och bra böcker önskar jag er alla, vart än ni än är. Inte bara idag, utan alla er levnads dagar/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar