måndag 14 februari 2011

Loranga, Masarin och Dartanjang del 1

Det finns barnböcker som man läser med minst lika stor behållning, om inte större, när man har blivit vuxen. En av dem är Barbro Lindgrens "Loranga, Masarin och Dartanjang". Kanske finns bokvärldens skönaste karaktärer i denna bok. Pojken som heter Masarin är egentligen ganska vanlig fast med en rätt så ovanlig familj. Pappa Loranga gillar att slöa och ligger mest under köksbordet och lyssnar på rock. Lorangas gamla pappa Dartanjang bor i vedboden och oroar sig ständigt för baciller och så Dartanjangs morfar som är så gammal att han bara kan gala som en gök (!) Det är med andra ord upplagt för skratt och äventyr.


Nu finns boken som serie av Sara Olausson. Sara är systerdotter till Barbro Lindgren så hon är "medlem i Loranga-familjen" enlig Barbro och visst märks det. Först är jag orolig att de bilder jag skapat för mig själv när jag läst boken ska krocka med de bilder som Sara tecknat. Det gör de inte och jag gläds istället åt att fler barn (och vuxna!) ska få ta del av den fantasifulla berättelsen. Seriealbumet har nummer 1 så jag antar att det kommer att det bli flera serier om den tokroliga familjen. Det ser jag verkligen fram emot!/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar