tisdag 20 september 2011

Äta djur

Ibland kommer det böcker som får mycket publicitet av en eller annan anledning. Man kan inte öppna en tidning eller slå på tv:n så är det någon artikel eller inslag om boken och dess författare. Så var det med Jonathan Safran Foers "Äta djur". Nu när den värsta hysterin har lagt sig och det inte längre finns någon kö på boken i fråga, så lånade jag hem den. I min ungdom var jag med i "Djurens Rätt" innan jag blev utesluten för att jag tog jägarexamen. Det var på den tiden då aktivister tände eld på Mamma Scans lastbilar. Jag vet inte om jag i dagsläget skulle vara välkommen nu när jag inte längre har någon jaktmark...

Nåväl, den som inte påverkas av bokens innehåll måtte ha ett hjärta (och en mage) av sten. Jag har en känsla av att det kanske inte är lika hemskt för fabriksuppföddadjur i Sverige, men så särdeles stor skillnad är det nog tyvärr inte. Inte ens fiskar behandlas på ett värdigt sätt när de "skördas". Och så mycket som 13 kilo andra marina djur dödas och slängs tillbaka i havet för varje halvkilo räkor som fiskas upp. "Äta djur" är en viktig och skrämmande bok som ALLA borde läsa. Många kanske struntar i om djuren mår bra eller inte, men de borde bry sig om att det dom äter faktiskt gör dem sjuka! Att äta ett djur som är fullproppat med kemikalier kan inte vara särskilt hälsosamt eller hur? Det jag saknar är författarens åsikter om jakt och vilt. Jag tror nästan att jag ska maila en fråga till honom... /Ulrika i Gammelstad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar