torsdag 8 december 2011

Saker man gör när man borde sova

I veckan kom det en ny bok om stickning till Gammelstads bibliotek. "Sticka halsdukar, kragar, snibbar!" av Ann-Marie Nilsson är utgiven på Hemslöjdens förlag. Boken ingår i en serie av små, inpirerande faktaböcker som gör att det kliar ordentligt i slöjdfingrarna. Lånade hem den igår och gjorde misstaget att bläddra i den just innan jag skulle sova. Det var naturligtvis inte alls bra, för när man läser ett roligt stickmönster så vill man förstås testa NU PÅ EN GÅNG!!! Men är det inte böcker som håller en vaken, så är det musik och minnen, gärna i kombination. Jag Facebookar och låter Spotify köra igenom hela mitt musikbibliotek. I kväll vräker snön ner och visst har jag längtat efter den, för det blir liksom lite ljusare både ute och inne. Men någonstans vaknar ett sommarminne när Markus Krunegård sjunger, ett minne som egentligen inte alls hör ihop med låten, men väl känslan av att "hela livet var ett disco, men hur kunde det bli så svårt?" Fylls av ett skönt vemod och insikten av att jag återigen kommer att vara väldigt trött när väckarklockan ringer, men vad vore livet utan böcker och musik?/Ulrika i Gammelstad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar