onsdag 7 december 2011

Tjejtjusare

"Lena, vad betyder tjejtjusare??" En av våra besökare med ursprung i Namibia, ropade idag till mig från bordet vid tidskrifterna, där han satt försjunken med penna och papper. Jag gick dit och vecklade snart in mig i omständliga förklaringar, samtidigt som jag passade på att fråga om det möjligen var så att han själv blivit kallad för detta, en tjejtjusare?! Kanske hade böckerna om kroppsspråk, som D lånade för några månader sedan gett resultat?! D tittade frågande på mig, samtidigt som jag försökte hitta några bra synonymer i någon av alla våra ordböcker. I de flesta fanns ordet inte ens med. Till slut gav jag den klassiska Svenska Akademins Ordlista till D och sa att det är den enda där ordet finns med, men utan förklaring, bara med ett litet grammatiskt s i parentes efter ordet. "Ja, men det var ju just det här jag ville veta, att det är ett substantiv och inte ett adjektiv!" Så kan det gå ibland, när man (som jag) krånglar till det, och (i all välmening) vill ge för mycket information på en gång. Lyssna mera och prata mindre, ibland:-) /Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar