måndag 16 juli 2012

Det gäller att passa på!

Våra besökare är en ständig källa till glädje och inspiration. En gammal dam kommer in för att låna böcker och berättar att hon snart ska ge sig ut på en resa, en av många hon gjort på sistone. För några år sen drabbades hon av sjukdom som hon nu återhämtat sig ifrån trots att den innebar vissa funktionsnedsättningar. Jag säger något beundrande om att hon ändå orkar resa så mycket och hon svarar "Det har jag lärt mig är att livet kan förändras snabbt och hux flux kan man inte göra det man kunde igår. Det gäller att passa på!" Damen klappar mig på armen och rullar sedan vidare med sin röda rullator mot nya spännande upplevelser.

En familj kommer in och sprider sig i biblioteket. Barnen dyker in i läskojan och lägger sig tillrätta med en trave bilderböcker. De vuxna tar en korg och vandrar långsamt in bland hyllorna, bläddrar i tidskrifter och småpratar sinsemellan. Jag ger några boktips, svarar på frågor om nyutkomna faktaböcker och när de ska gå säger en kvinna att hon uppskattar små bibliotek för de är så överskådliga och mysiga. Jag är ju partisk, men känner samma sak även för matvarubutiker och andra affärer. Man blir fort trött när man ständigt översköljs av information och valmöjligheter, då man måste leta efter saker och när det inte finns någon att fråga. Och allt ska gå så snabbt. Tänker på det där klottret på bron över vägen från Bergviken till Östermalm där det stod "äta, jobba, sova, äta, jobba, sova..." längs med hela staketet. Finns det klottret kvar? Nä, det är skönt med det lilla som ger plats för tanken att vandra och för människor att mötas./Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar