torsdag 29 november 2012

Läslustan på Hertsöns bibliotek

En gång om året inträffar en bokhögtid, nästan i paritet med Bokmässan i Göteborg. Arrangemanget (som till skillnad från Bokmässan) bara ger massor av energi men inga trötta fötter, är "Läslustan" på Hertsöns bibliotek. I år var det min käre make (som för övrigt har tagit bilden i det här inlägget) som föreslog att vi skulle gå dit. Ni vet hur det är den här tiden på året; man lever som en mullvad på Valium. Jag var lite tveksam, men samtidigt mindes jag hur trevligt det brukar vara. Nu är jag glad att jag lät mig övertalas!

 I nyrenoverade, fräscha lokaler bjöd personalen på biblioteket in till en riktig fest. Rolf Nilsén och Lisa Wede var som vanligt pålästa och inspirerande i sina framföranden och dessutom höll de tiden i det närmaste perfekt. En liten fågel viskade i mitt öra att det var Barbro, som med van och fast hand styrde upp det hela. Barbro är också den som ringt runt och raggat upp böcker från förlagen, som sedan lottas ut bland publiken. Norsteds var generösast denna kväll, vilket gillas skarpt av samtliga deltagare.

Totalt hinner Rolf och Lisa presentera 21 författare (med en fikapaus mitt i). De titlar som väckte mitt intresse lite extra var "Paradisträdgården" av Amy Waldman,  Haruki Murakamis "1Q84 del 1-3" samt Sami Saids "Väldigt sällan fin". Vill du veta vilka andra titlar som togs upp kan du läsa dem här på bibliotekets hemsida. Gör en notering om det här arrangemanget i kalendern till nästa höst./Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar